Alle antwoorden op veelgestelde vragen

Hier vind je alle antwoorden op vragen die eerder zijn gesteld door andere bezoekers van de website. Klik op onderstaande rubrieken om de onderliggende artikelen te bekijken.

Wat is Kiesjezorg.nl?

Kies je zorg is de digitale sociale kaart van de gemeente. De site biedt een overzicht van zorgaanbieders die een contract hebben met de gemeente Breda voor jeugdhulp. Met Kies je zorg kunt u zorgaanbieders vinden en met elkaar vergelijken op de punten die u belangrijk vindt. U vindt op Kies je zorg bijvoorbeeld psychische hulp, dagbesteding, logeren en begeleiding.
Aan Kies je zorg kunnen geen rechten ontleend worden.

Wat betekent gecontracteerde zorg?

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdhulp. Om dit goed te organiseren sluit de gemeente contracten af met zorgaanbieders van jeugdhulp. Op Kies je zorg staan alle zorgaanbieders jeugdhulp die een contract hebben met de gemeente Breda of de Regio West Brabant Oost (Altena, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout). 

Hoe vind ik een zorgaanbieder met een contract met de gemeente?

Heeft u een zorgvraag? Neem contact op met de gemeente, tel: 14 076
Een verwijzer van de gemeente helpt u met het vinden van een zorgaanbieder die goed past bij uw zorgvraag. Heeft de gemeente vastgesteld dat u in aanmerking komt voor betaalde zorg? Dan kunt u kiezen om de zorg te ontvangen van een aanbieder die een contract heeft met de gemeente.

Kan ik naar een zorgaanbieder die niet gecontracteerd is bij de gemeente?

Vindt u dat het zorgaanbod van de gemeente niet goed bij u of uw kind past? Dan kan een persoonsgebonden budget (Pgb) een oplossing zijn. Daarmee kunt u zelf zorg inkopen. U draagt voor deze zorg zelf een aantal verantwoordelijkheden. 

Staat het niet-gecontracteerde aanbod ook op Kies je zorg?

Nee. Wanneer u gebruik wilt maken van een aanbieder zonder contract met de gemeente, kunt u helaas niet Kies je zorg gebruiken om informatie te vinden.

Hoe zoek ik op Kies je zorg?

Kies je zorg bevat veel informatie over meer dan 100 aanbieders. Met een zoekopdracht vindt  u uw aanbieder.

  • U typt uw zoekopdracht in het zoekvenster, bijvoorbeeld dagbesteding.
  • U kunt ook de naam invullen van een zorgaanbieder die u kent. 
  • U kunt een zorgsoort aanklikken, bijvoorbeeld Jeugd begeleiding.

In alle gevallen krijgt u een aantal zorgaanbieders te zien. Met het invullen van filters kunt u uw zoekopdracht verfijnen. Voorbeelden van filters zijn: zorgsoorten, locatie, leeftijd, productcode of taal. 

Hoe kan ik aanbieders met elkaar vergelijken?

Na het invoeren van uw zoekopdracht ziet u een lijst met aanbieders. Vink het witte vakje voor hun logo aan en klik op de ‘vergelijk’ button onderin. Kies je zorg zet de geselecteerde aanbieders naast elkaar met hun specialiteiten en kenmerken. Ook toont Kies je zorg een aantal andere keuzes . Zo kunt u op basis van uw wensen kijken welke aanbieder het best bij uw situatie past.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Heeft u vragen over het privacy beleid, de toegankelijkheidsverklaring en de algemene voorwaarden? Neem contact op met de klantenservice van Kies je zorg: klantenservice@steunwijzer.nl

Ik heb een vraag over de zorg op Kies je zorg

U kunt contact opnemen met de gemeente via het algemene telefoonnummer van de gemeente Breda: 14076 of mailen naar steunwijzer@breda.nl

Ik zie een fout op de website. Wat kan ik doen?

Ziet u een fout op de website? Neem contact op met de klantenservice van Kies je zorg. Dit kan via e-mail (klantenservice@steunwijzer.nl)  of telefonisch via 085 – 30 33 464.

Waar kan ik met vragen of tips over de website terecht?

Heeft u een vraag over de website? Heeft u tips? Mist u informatie?

Mail uw vraag aan: klantenservice@steunwijzer.nl

Ik heb een andere vraag

Neem contact op met de klantenservice van Kies je zorg: klantenservice@steunwijzer.nl of telefonisch via 085 - 30 33 464.

Hoe zorg ik voor een kwalitatief goede inhoud?

Steunwijzer biedt u veel vrije tekstvelden en filters om uw zorgaanbod goed vindbaar te maken. Kies zorgvuldig wat voor uw aanbod van toepassing is. Beschrijf  de kenmerken van uw organisatie en uw aanbod. Maak de informatie zo specifiek mogelijk, zodat verwijzers u kunnen vinden op waar u goed in bent.
Download hier de handleiding voor zorgaanbieders.

Hoe kom ik hoger in de zoekresultaten?

Het is belangrijk om duidelijk te beschrijven welke diensten uw organisatie biedt. Heeft u een dienst gericht op 'dyslexie'? Zorg dan dat het woord 'dyslexie' in de titel en beschrijving van een Dienst staat. Neem onderstaande tips mee in uw beschrijvingen.

Wat is het onderscheid tussen Organisatie en Diensten?

Organisatie: hier gaat het over wat uw hele organisatie doet en hoe u in het algemeen werkt. Wat zijn al uw specialismen, voor welke leeftijden heeft u aanbod? Op wat voor locaties biedt u uw zorg aan.

Dienst: hier beschrijft u uw specifieke aanbod. Benoem waarin uw aanbod zich onderscheidt van andere aanbieders. Kies bij iedere dienst de specifiek hierbij passende leeftijd, specialismen en locatie.

Wat is het nut van het beschrijven van de Methodiek bij een dienst?

Een goede beschrijving helpt ook weer om duidelijk te maken waarin uw zorg zich onderscheidt. Gebruik geen afkortingen en beschrijf kort de kern van een bepaalde methodiek.

Welke leeftijden vul ik in en waar zet ik die?

Bij organisatie: vink alle leeftijdsgroepen aan voor wie u werkt. Bedenk wel: als u gecontracteerd bent voor jeugdzorg en u begeleidt ook de ouders, vul dan toch bij leeftijd tot 18 jaar in.

Bij Diensten: vul de specifieke leeftijdscategorieën in die bij de dienst horen.

Ik ben gecontracteerd voor zorg licht, midden en zwaar. Hoe omschrijf ik dat?

Geef in de vrije tekstvelden aan wat het onderscheid is. Bijvoorbeeld:

  • Het aantal keren per week dat een cliënt zorg krijgt.  
  • De duur van het contact bijvoorbeeld een uur of een half uur.
  • Zijn er speciale voorzieningen nodig, bijvoorbeeld speciaal vervoer?
  • Welke zorgverleners zijn betrokken: een psychiater, een woonbegeleider, een vaktherapeut, sociaal psychiatrisch verpleegkundige.
  • Hoe wordt aandacht besteed aan veiligheid, is er toezicht?
  • Is er multidisciplinair overleg, hoe vaak, wie zijn hier bij betrokken?
  • Wordt er een zorgplan gemaakt, hoe vaak wordt dat geëvalueerd, is dat in een multidisciplinair overleg met familie, ouders. 

Wat is het nut van het invullen van zoekwoorden bij de Diensten?

Schrijf hier in een paar woorden wat uw aanbod kenmerkt. Denk aan woorden waarvan u verwacht waarop de verwijzer zal zoeken. Deze woorden helpen u om gevonden te worden. De zoekwoorden werken vergelijkbaar zoals u bijvoorbeeld een Google zoekopdracht intypt.

Waar kan ik met vragen of tips over Steunwijzer terecht?

Heeft u een vraag? Heeft u tips? Mist u informatie?

Mail uw vraag aan: klantenservice@steunwijzer.nl

Ik heb een inhoudelijke vraag over Steunwijzer

Neem contact op met de gemeente Breda via het algemene telefoonnummer: 14076 of mail naar steunwijzer@breda.nl

Kan ik twee productcodes aan één product koppelen?

Nee, dat kan niet. Een productcode is gekoppeld aan een vergoeding. Er kunnen niet twee vergoedingen aan een product gekoppeld zijn. Zodoende mag er één productcode aan een product worden toegekend. Wel kunt u verschillende diensten aan één productcode toevoegen. Op die manier kunt u uw aanbod nauwkeurig beschrijven. 

Ik mis een productcode waarvoor ik gecontracteerd ben

De beheerder van deze website kiest de productcodes waarvoor u gecontracteerd bent. Neem contact op met de beheerder of contractmanagement bij de gemeente via steunwijzer@breda.nl.

Ik kan geen productcode toevoegen

De gemeente voegt productcodes toe waarvoor u bent gecontracteerd. U kunt dit niet zelf doen.

Waar kan ik technische ondersteuning krijgen?

Voor technische ondersteuning werken wij samen met Steunwijzer. Voor hulp bij het plaatsen van uw aanbod kunt u bellen naar de klantenservice van Steunwijzer, telefoon 085 - 30 33 464, of mailen naar klantenservice@steunwijzer.nl.

Waarom mag ik maar een beperkt aantal specificaties toevoegen?

Dit is om de vindbaarheid te optimaliseren. Door uw belangrijkste specificaties toe te voegen, maakt u het de gebruikers gemakkelijker om u te vinden op dat wat u het best kenmerkt. Dit levert de beste match met de hulpvraag op. Het staat u vrij om meerdere diensten te beschrijven en daar andere specificaties te selecteren.

Waarom krijg ik een automatische e-mail over mijn inhoud?

Steunwijzer controleert wanneer u de laatste wijziging heeft doorgevoerd in uw account. Wanneer uw informatie niet compleet is, ontvangt u een automatische e-mail. Hierin wordt u verzocht om de actualiteit van de data te controleren.

Wat is Steunwijzer?

Steunwijzer is een digitale sociale kaart. Steunwijzer biedt een overzicht van al het gecontracteerde zorgaanbod voor Wmo en Jeugdhulp van de gemeente Breda en Regio West Brabant Oost (Altena, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout).

Met Steunwijzer kunt u voor inwoners zorgaanbieders vinden en met elkaar vergelijken op criteria die belangrijk zijn om de best passende zorg te vinden.

Aan Steunwijzer kunnen geen rechten ontleend worden. Download hier de handleiding voor het gebruik van Steunwijzer als verwijzer.

Bekijk hier de instructievideo voor klantmanagers.

Voor wie is Steunwijzer toegankelijk?

Steunwijzer is niet openbaar toegankelijk. Verwijzers van de gemeente  kunnen inloggen om de informatie te raadplegen. Zorgaanbieders kunnen inloggen om hun profiel in te vullen met gegevens over hun zorg en organisatie.

Welke ondersteuning kan ik vinden op Steunwijzer?

U vindt op Steunwijzer o.a. jeugdhulp, begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen, hulp bij het huishouden, kortdurend verblijf, persoonlijke verzorging en vervoersvoorzieningen.

Wat kan ik met Steunwijzer doen?

Steunwijzer helpt u om voor inwoners de juiste zorgaanbieder te vinden bij een ziekte, beperking of ouderdom. Op Steunwijzer staat alle gecontracteerde Wmo en Jeugdhulp. U kijkt samen met de inwoner welke ondersteuning het meest passend is. 

Hoe informeer ik inwoners met een zorgvraag over passend aanbod?

Vindt u samen met de inwoner meerdere geschikte aanbieders? Stuur de inwoner een uitnodiging met daarin een link naar de geschikte aanbieders op Steunwijzer. De inwoner kan met deze uitnodiging de gekozen aanbieders in Steunwijzer bekijken en vergelijken.

Hoe kan ik zoeken in Steunwijzer?

Steunwijzer heeft een eenvoudige zoek- en vergelijkingsstructuur. U kunt aanbieders zoeken door te filteren op leefgebied, zorgsoorten, locatie, leeftijd, productcode of taal. Ook kunt u de specificaties van een bepaalde aanbieder vinden door de naam van de aanbieder in de zoekbalk in te typen.

Hoe kan ik organisaties met elkaar vergelijken?

U kunt twee of meerdere aanbieders selecteren door het witte vakje voor hun logo aan te vinken. Vervolgens klikt u op de button ‘vergelijk’ onderin. Steunwijzer zet de geselecteerde aanbieders naast elkaar met hun specialiteiten en kenmerken. Steunwijzer toont ook een aantal aanbevolen alternatieven. Zo kunt u op basis van uw criteria kijken welke aanbieder het best bij de situatie past.

Waarom zou ik Steunwijzer gebruiken?

Met ruim 300 gecontracteerde aanbieders binnen het sociaal domein is het lastig om per situatie te weten naar welke aanbieder u het best kunt verwijzen. Daarom is het voor veel verwijzers gemakkelijker om te kiezen uit een handvol aanbieders die al bij hen bekend zijn. Dit hoeft echter niet per se altijd de beste mogelijkheid te zijn voor de cliënt.

Wat biedt Steunwijzer mij?

Steunwijzer biedt u een totaaloverzicht van de zorgaanbieders naar wie u kunt verwijzen. Vooral bij specifieke problematieken heeft u een overzicht van de meest geschikte aanbieders voor uw cliënt. Zo maakt u ook kennis met aanbieders waar u minder of niet bekend mee bent.

Wat maakt Kiesjezorg.nl anders dan Steunwijzer Breda?

De website www.kiesjezorg.nl is bedoeld als service voor inwoners. Op deze site staan alle gecontracteerde aanbieders van jeugdzorg. Deze site is openbaar toegankelijk.  Inwoners kunnen zich hier oriënteren op het gecontracteerde jeugdzorg aanbod en de aanbieders ervan.

Ik zie een fout op de website en ik mis informatie. Wat kan ik doen?

Ziet u een fout in de informatie? U kunt dit doorgeven aan de klantenservice van Steunwijzer. Dit kan via e-mail (klantenservice@steunwijzer.nl) of telefonisch via 085 – 30 33 464.

Ik heb vragen over het privacy beleid

Voor vragen over het privacy beleid, de toegankelijkheidsverklaring en de algemene voorwaarden kunt u contact opnemen met Steunwijzer. Dit kan via e-mail (klantenservice@steunwijzer.nl) of telefonisch via 085 – 30 33 464.

Het privacy beleid vindt u hier.

Ik heb (zorg)inhoudelijke vragen

Voor (zorg)inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen via het algemene telefoonnummer van de gemeente Breda: 14076 of mailen naar steunwijzer@breda.nl

Ik heb een andere vraag

Neem contact op met onze servicedesk. U bereikt ons via klantenservice@steunwijzer.nl of telefonisch via 085 - 30 33 464.